0°C 
اوقات شرعی
  • یکشنبه،06 فروردین 1396
  • ورود
 
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 2
        کد: 122550
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۵/۱۲/۲۸

        کاهش 159 نفری تلفات در تصادفات رانندگی

        سیدامیر مرتضوی در دومین شورای راهبردی و سیاست‌گذاری پیشگیری از تصادفات استان خراسان رضوی با بیان اینکه اطلاع رسانی و آگاه سازی در حوزه تصادفات می‌تواند نقش موثری درپیشگیری و کاهش آمار تصادفات داشته باشند، گفت: تلاش برای فرهنگ‌سازی، حساس‌سازی و شفاف‌سازی در رابطه با رانندگی، ترافیک، تصادفات در جامعه و توانمندی‌سازی دستگاه های ذی ربط در این حوزه همگی از مظاهر تحقق پیشگیری از تصادفات هستند.
        کاهش 159 نفری تلفات در تصادفات رانندگی

         معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی در این جلسه که با حضورنمایندگانی از پلیس راه، پلیس راهور، پزشکی قانونی، اورژانس، هلال احمر، استانداری، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری، نیروی انتظامی، اداره راه و شهرسازی در محل سالن جلسات دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تشکیل شده بود، خاطر نشان کرد: یکی از عوامل بروز تصادفات این است که تبیین سفر در بین جامعه مغفول مانده است و هدف از سفر رسیدن به مقصد تعبیر شده است و به این جهت راننده در تلاش است تا در کمترین زمان ممکن خود را به مقصد برساند.

        مرتضوی افزود: در این شرایط سفر پر از جاذبه خسته کننده است و بدون بهره بردن از زیبایی‌های طول مسیر به نحوی طی می‌شود که جز خستگی و خواب آلودگی برای راننده چیزی در بر ندارد و بعضا همین خستگی ناشی از راندگی‌های ممتد سبب بروز حوادث می‌شود پس باید برروی تبیین اهداف سفرفرهنگ سازی در جامعه صورت بگیرد.

        وی با انتقاد از انجام کارهای جزیره‌ای در حوزه تصادفات تاکید کرد : باید همه دستگاه‌های ذی ربط وظایف و تکالیف قانونی خود را با مشارکت و همکاری و تعامل با یکدیگر انجام دهند.

        وی با تاکید بر اینکه شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز نقش مستقیمی در کاهش آمار تصادفات و تلفات دارد، گفت : باتوجه به اینکه براساس آمار بیش از 80درصد تصادفات استان درمحور سبزوار نیشابور است باید نسبت به رفع نقاط حادثه خیز این محور اقدام نمود. اگر به هر دلیلی در کوتاه مدت امکان این امر وجود ندارد باید با افزایش حضور فیزیکی پلیس و افزایش علایم و تابلوهای مخصوص نسبت به شفاف سازی این نقاط به صورت کوتاه مدت این مشکل را بر طرف کرد.

        معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌رضوی اقدامات بازدارنده متناسب با حرکت خلاف قانون را باعث پیشگیری از تصادفات دانست و گفت: پیشگیری در صورتی اثر بخش است که اقدامات بازدارنده آن متناسب با نوع تخلف باشد و اگر این اقدامات کاربردی، به موقع، مناسب و به هنگام باشد؛ بیشترین اثر گذاری را در امر پیشگیری از تصادفات دارد.

        کاهش 159 نفری تلفات تصادفات
        در ادامه این جلسه معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد درامور پیشگیری از وقوع جرم با بیان اینکه 19دستگاه در حوزه تصادفات با 81 وظیفه موظف به همکاری در راستای کاهش آمار تصادفات هستند گفت: در سال 95 تا کنون 16جلسه در حوزه تصادفات با 60 مصوبه تشکیل شده است که بیش از 85 درصد مصوبات ان اجرایی شده است.

        سیدهادی شریعت‌یار کاهش 159‌نفری تلفات تصادفات درسال 95را از ثمرات اجرای مصوبات شورای راهبردی و سیاست‌گذاری پیشگیری از تصادفات استان خراسان رضوی ذکرکرد و گفت‌: انجام کار کارشناسی در حوزه نقش بیمه‌ها در کاهش تصادفات، نقش آموزشگاه‌های رانندگی‌، شناسایی و رفع خطر از نقاط حادثه خیز شهری و راه‌های مواصلاتی استان و شناسایی 264 راننده پرخطر و برخورد با رانندگان متخلف ناوگان حمل و نقل عمومی از مهمترین اقدامات شورای راهبردی وسیاست گذاری پیشگیری از تصادفات استان خراسان رضوی در سال 95 بوده است.

        کسب رتبه اول کشوری پلیس راه استان در کاهش آمار تلفات جاده‌ای
        در ادامه این جلسه سرهنگ قنبری نماینده پلیس راه با ارایه گزارشی از نقاط حادثه خیر استان از احراز رتبه اول کشوری پلیس راه استان در کاهش امار تلفات جاده‌ای خبر داد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در پلیس راه نقاط حادثه خیر استان که در سال 93 تعداد 154 نقطه بوده در پایان سال 94 به تعداد 105 نقطه کاهش و تا پایان بهمن ماه سال جاری به 82 نقطه حادثه خیر کاهش پیدا کرده است.

        قنبری کمبود اعتبار را مهمترین عامل درکندی عملیات رفع نقاط حادثه خیز در شهرستان‌ها ذکر کرد و گفت: در زمینه ماده 23 و تخصیص اعتبار به شهرداری‌ها برای رفع مشکلات ترافیکی باید شفاف‌سازی صورت بگیرد تا اعتبار تخصیص یافته در محل خودش هزینه شود.

        وی از عدم همکاری شهرداری با پلیس راهور در رابطه با هزینه کرد وجوه تخصیص یافته از سوی استانداری در حوزه ترافیک انتقاد کرد و گفت: بودجه شهرداری‌ها به دلیل کمبود اعتبار درحال چرخش است و هر اعتباری که بدست می‌آورند در محلی که نیاز دارد هزینه می‌شود تا اعتبار بعدی برای پروژه‌های بعدی بدست آید در این حال معمولا اعتبار تخصیص یافته که باید در حوزه ترافیک هزینه شود در بخش دیگری هزینه می‌شود.

        وی از روند نزولی تصادفات استان از سال 89 تاکنون خبر داد و گفت: در حوزه آماری باتوجه به اینکه ملاک امار کشته شدگان در تصادفات با پزشکی قانونی است، اختلاف امار نداریم ولی در حوزه مجروحین باتوجه به تعاریف متفاوتی که از مجروح وجود دارد آمار بین پلیس راه و پزشکی قانونی متفاوت است. همچنین با اجرای یک طرح در پلیس راه که در آن با الزام‌آور شدن امکان ثبت مجروحین در آمار فقط بعد از تشخیص یک پزشک معتبر صورت می‌گرفت شاهد کاهش 7 درصدی در آمار مجروحین بودیم.

        شناسایی 147نقطه حادثه خیز در استان
        در ادامه این جلسه سلطانی رئیس اداره ایمنی اداره راه از شناسایی 147نقطه حادثه خیز در استان خبر داد و گفت : از این تعداد 60 نقطه پر تصادف‌تر از شاخص کشوری با اولویت تائید شد که با توجه به اعتبار اختصاص یافته در این حوزه 20 نقطه که اولویت دارد.
        وی افزود: از تعداد 147 نقطه حادثه‌خیز تعداد 67 نقطه فقط نیاز به آشکارسازی داشت که این امر محقق و انجام شد و در کل بیش از 80درصد آن آشکارسازی و رفع شده است.

        سلطانی از اصلاح خط‌کشی 67 نقطه حادثه‌خیز به طول 300کیلومتر درسال 95خبر داد و گفت‌: نصب 300 هزار انواع تجهیزات جاده ای و 100کیلومتر شیار لرز راننده در دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.

        وی کل اعتبار مورد نیاز برای اصلاح این نقاط حادثه خیز را 49 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از این میزان 40 میلیارد برای آشکارسازی و9 میلیارد تومان برای اصلاح مورد نیاز است که تا کنون یک میلیارد توسط سازمان حمل و نقل و 2میلیارد تومان توسط استانداری تخصیص یافته است که در صورت تامین اعتبار 20 نقطه از این تعداد که در اولویت هستند، اصلاح یا آشکار سازی می‌شود.

        خواب آلودگی مهمترین علت تصادفات محور نیشابور -سبزوار
        در ادامه این جلسه برادران رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره راه با بیان اینکه بیشترین علت تصادفات محور نیشابور-سبزوار خواب آلودگی و واژگونی بوده است گفت: در طول مسیر رفت و برگشت نیشابور و سبزوار به فاصله هر 75 کیلومتر تنها هفت استراحتگاه وجود دارد وکمبود محل استراحت باعث می‌شود رانندگان در عین خستگی به رانندگی ادامه داده و دچار سانحه شوند.

        وی افزود: در راستای ایجاد محلی جهت استراحت رانندگان 2توقفگاه جاده‌ای و 5 پارکینگ مجهز به روشنایی تا تابستان سال آینده در این مسیر آماده بهره‌برداری است که می‌تواند نقش موثری در کاهش آمار تصادفات جاده‌ای در این حوزه داشته باشد.

        تعداد بازدید: 2
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر