اوقات شرعی
 
       
      • طبقه بندی مقالات
      • توصیه های کاربردی برای تربیت فرزند

        توصیه های کاربردی برای تربیت فرزند

        محمود رضا هاشم ورزی
        ارائه شده درنشریه تدبیر
        کلمات کلیدی :
        1- الگوی خوبی برای فرزندان باشید: بچه ها بههزار دلیل کوچک و بزرگ از ما بزرگترها تقلید می کنند.مثل ما لباس می پوشند،حرف میزنند،راه میروند و خلاصه ادا و اطوارهای ما را در می آورند. همه بچه ها دوست ...

        1- الگوی خوبی برای فرزندان باشید: بچه ها بههزار دلیل کوچک و بزرگ از ما بزرگترها تقلید می کنند.مثل ما لباس می پوشند،حرف میزنند،راه میروند و خلاصه ادا و اطوارهای ما را در می آورند. همه بچه ها دوست دارند بزرگ شوند و بزرگ از دید آن ها یعنی پدر یعنی مادر با همه ویژگی هایشان بچه ها بیشتر زبان رفتار ما را می فهمند نه زبان گفتار ما را به جای آن که ساعت ها پند و اندرز بدهیم عمل کنیم.
        2- به فرزندانتان عاقلانه دوست پیدا کردن را آموزش دهید: به فرزندتان بگوئید؛وقتی میخواهی با کسی دوست شوی با دقت به ویژگی های او توجه کن.سعی کن در مورد افراد از روی ظاهرشان قضاوت نکن همانطور که از روی جلد کتاب نیم توان فهمید که آیا کتاب خوبی هست یا نه در انتخاب دوست بیشتر روی خصوصیت هایاخلاقی او توجه کن نه توانمندی های او مانند این که یک شاگرد خوب حتما دوست خوب یهم باشد دوستان خوب به یکدیگر احترام می گذارندیکدیگر را مسخره نیم کنند به هم توهین نمی کنند دوستان به حرف های هم خوب گوش م یدهند یک دوست خوب خوبی های شما را می بیند.
        3- برفعالیت فرزندتان نظارت کنید: نظارت بر فعالیت بچه ها خیلی مهم است. منتهی باید مراقب باشیم که به حس استقلال جویی او لطمه ای وارد نشود روش های عملی برای نظارت بر دوستان فرزندانتان به کار ببندید. آشنایی با آن ها به شما کمک می کند که دوستان ناسالم او را شناسایی کنید آشنایی با دوستان اش باعث نزدیک تر شدن شما به فرزندانتان می شود با فعالیت های روزی=انه او بیشتر آشنا می شوید.
        4- والدین دوستان اش را بشناسید: شرکت درجلسه انجمن اولیاء و مربیان یا کلاس های آموزش خانواده فرصت خوبی است برای شناخت بیشتر والدین دوستان فرزندتان وقتی فرزندتان ازخانه بیرون میرود باید بدانید کجا میرودبا چه کسی است و چه میکند مطمئن شوید همان جایی است که به شما گفته است می توانید به خانه های دوستش زنگ بزنید که آیا سر قرار رسیده است. با هم برنامه های تلویزیونی مورد علاقه اش را تماشا کنید شرایطی فراهم کنید که به راحتی بتواند در زان های مناسب با شما تماس بگیرد.
        5- برای احساسات فرزندمان ارزش قائل شویم:بعضی وقت ها بچه ها در شرایطی خاص رفتارهایی از خودشان نشان می دهند که از نظر ما بزرگترها نامناسب است.اولا بخاطر آن که آن ها تجربه ی ما بزرگ ترها را ندارند.ثانیاً آن ها دنیا را با دریچه ی دیگری که مخصوص خود آن هاست می نگرند. آن چه برای ما کوچک و کم اهمیت است ممکن است برای او بسیارمهم یا ناراحت کننده باشد.مثلا فرزندتان می گوید خانم معلم مرا دوست ندارد چون خیلی به من تکلیف می دهد. ما نگوئیم این مسخره است و معلم به همه به یک میزان تکلیف می دهد در عوض برای احساسات او ارزش قائل شویم می توانید بگوئید من هم اگر احساس می کردم معلمم دوستم ندارد ناراحت می شدم راستی بچه های دیگر هم همین قدر تکلیف دارند؟
        6- خوب گوش کردن ( گوش دادن فعال) را تمرین کنیم: بچه ها مانند بزرگسالان نیاز دارند که افکار و احساسات خودشان را بیان کنند و بدانند که دیگران با دقت به آن ها گوش می دهند. وقتی فرزند شما می گوید امروز خیلی دلم می خواهد برم تمیرین فوتبال ازشانس بد فیلم مورد علاقه ی من هم همان ساعت از تلویزیون پخش میشود شما قبل از اینکه دنبال راهکار باشید به او بفهمانید که احساس اش را ردک کرده اید و حال او را می فهمید. به او بگوئیدوای چه انتخاب سختی از یک طرف می خواهی بری تمرین از طرف دیگر نمیخواهی فیلم تلویزیونی را از دست بدهی بچه ها وقتی ببینند گوش شنوایی هست حرف های زیادی برای گفتن دارند این موضوع به برقراری یک رابطه ی خوب کمک می کندنهال صمیمیت با خوب گوش دادن رشد می کند. وقتی فرزند شما می خواهد به حرف هایش گوش کنید نگوئید: الان نه یا یک دقیقه ی دیگر نزدیک او بنشینید به چه ره ی او نگاه کنید نگاهی پر از دوست داشتن داشته باشید کمی به سمت او متمایل شوید گاه شاید بهتر باشدکه حتی دست اش را توی دست های تان بگیرید حالت چهره ی شما با چهره ی او هماهنگی باشد بعضی وقت ها حرف هایش را تکرار کنید مانند منظورت این است که.... جمله های او را تکمیل نکنید. کمتر حرف بزنید هیچ وقت صحبت هایش را قطع نکنید با تکان دادن سر نشان دهید که همچنان سراپا گوش هستید یا با گفتن صدا ها و عباراتی مانند: آها،اوهوم،چه جالب و...
        7- عادتهای خوب فرزندتان را شناسایی کنید و دائماً به آن اشاره کنید: سعی کنید فرزندتان بفهمد که باید خوب باشد. مثلاً بدون آن که به او بگویند کارهایی که از قبل به او سپرده شده را انجام بدهد هم چنین برای کارهای خوبی که به صورت عادتی انجام می دهد هم تشویق اش کنید مانند انجام دادن بهموقع تکالیف مدرسه. برای تشویق می توان از عبارت های دیگر استفاده کنید: عالی است-واقعاً پیشرفت کردی- به تو افتخار میکنم- واقعاً خلاقی.
        8- برخورد آموزشی داشته باشیم: زمان مناسب برای آموزش :تقریباً هر ساعتی می تواند زمان مناسبی برای آموزش باشد اگر اصول آموزش را بدانیم.تماشای تلویزیون و دیدن فیلم ها فرصت خوبی است در مورد فیلم ها با هم بحث و تبادل نظر کنید از مطالب روزنامه ها هم می توانید استفاده کنید.
        9- توجه کردن: منظور ازتوجه کردن توصیف رفتارهای مناسب کودک و در برخی مواقع تقلید یا تکرار کردن آنچه که کودک انجام می دهد می باشد با این کار کودک درمی یابد که والدین به کارهای مثبت او علاقه نشان می دهند و با او همراه هستند در توجه کردن 1- دستور یا دستور العمل به کودک نمی دهیم 2- سوال نمی پرسیم یا سرزنش نمی کنیم چه کار می کنیم مانند یک گزارش فوتبال فعالیتش را توصیف می کنیم می بینم که داری نقاشی می کشی آها یک خانه کشیدی درب گذاشتی پنجره گذاشتی چه جالب بخاری هم کشیدی دودکش هم گذاشتی اوه دودکش دود هم می کند نگوئیم خانه کشیدی پله اش را چرا نکشیدی درب کشیدی پس دستگیره اش کو؟
        10- نادیده انگاشتن ارادی: همچنان که ما به رفتارهای مثبت کودک توجه می کنیم .با نادیده گرفتن ارادی می خواهیم برخی رفتارهای نامناسب کمتر انجام گیردمانند زمانی که می خواهد قشقرق نماید فریاد بزندفریاد بزند بدو بیراه بگوید چیز خاصی بخواهد که در حد توان ما نیست یاغیر منطقی است نادیده انگاشتن 3 جزء اصلی دارد: هیچ تماسی فیزیکی نباید برقرار شود.هیچ تماس یا ارتباط کلامی نباید صورت پذیرد تماس چشمی با کودک هم قطع شود.
        11- *توجه: در نادیده انگاشتن رفتار نامناسب باید مشخص شود و تغییر توجه فقط برای رفتار مورد نظر باشد نادیده انگاشتن تا پایان آن رفتار باشد اگر درحین رفتار نامناسب کودک رفتار مناسبی از خود نشان داد به او توجه می کنیم اجرای این روش در ابتدا مشکل است مخصوصاً برای رفتارهایی که تازه شکل گرفته است. گاه حتی لجبازی ها ممکن است در دوره نادیده انگاری بیشتر شود.هنگام رفتارهای خطرناک نادیده انگاری جایی ندارد.رفتاری هم که در آن حقوق دیگران ضایع می شود را نمی توان نادیده گرفت.صبر وتحمل در نادیده انگاشتن خیلی مهم است. در نادیده انگاری باید پدر و مادر همسو باشند. نادیده انگاری با قهر کردن متفاوت است. قهر برای قهر کننده بار منفی دارد. معمولاً با عصبانیت همراه است.بار عاطفی دارد ولی در نادیده انگاری بار منفی وجود ندارد چون بی تفاوت هستیم و آگاهانه رفتار می کنیم بار عاطفی ندارد.
        12- پاداش دادن:پاداش دادن به کودک به این دلیل است که کودک بفهمد چه کاری مورد تأئید شماست و برای ایجاد یا افزایش رفتارهای مثبت کودک انجام میگیرد. پاداش دادن شامل: 1. پاداش های کلامی مانند:از اینکه اسباب بازی هایت را در سبد گذاشتی متشکرم.2.پاداش های غیر کلامی: مانند بغل کردن لبخند زدن3.پاداش های فعالیتی:به صورت انجام دادن فعالیتی با کودک است که وی واقعاً به انجام آن علاقه دارد.یابازی کردن با کودک است.(به پاداش های 3گانه با پاداش های اجتماعی می گویند.)4. پاداش های غیر اجتماعی یا مادی: به صورت خرید جایزه مانند اسباب باز ییا لوازم مورد علاقه کودک است پاداش های اجتماعی ارجحیت بیشتری دارد.
        13- تنبیه و آگاه سازی: تنبیه یعنی روبرو شدن کودک با پیامدهای منطقی مسئله کودک که برای رسیدن به سرویس دیر آماده می شود.سرویس را می فرستیم و می گوئیم به علت تاخیر سرویس رفت با اتوبوس یا پای پیاده برود. ( البته ما آژانس میگیریم)
        تنبیه باید بلافاصله متعاقب رفتاری که از فرد سرزد اعمال شود.تنبیه یعنی گرفتن امتیازمورد علاقه از کودک مانند : علی جان مشقت را بنویس.اگر مشقت را ننویسی نمی توانی بادستانت بازی کنی.تنبیه باید به تناسب رفتار کودک باشد. تنبیه یعنی استفاده از روش محروم سازی موقت دور کردن کودک از شرایط محیطی: از چیزهای مورد علاقه محروم شود. در چه زمانی می توان از محروم کردن استفاده نمود:1- انجام پرخاشگری و رفتارهای خطرناک2- عدم اطاعت از دستورات والدین( به شرطی که دستورات متناسب با سن کودک و در زمان مناسب باشد.)3- بد دهنی کردن4- اذیت کردن خواهر یا برادر کوچکتر یا بزرگتر 5- از 18 ماهگی می توان از محروم سازی استفاده نمود.تنبیه نباید همراه با خشم باشد. بار عاطفی داشته باشد. در چنین شرایطی تخلیه هیجانی پدر یا مادر اتفاق می افتد نه آگاه سازی بچه باید رفتار گوشزد گردد. چون این کار را کردی من این کار را انجام دادم.مانند پلیس.
         

        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
        کد امنیتی:
         
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر